Bu yazımda turbo beslemeli araçlarda yakıt tasarrufu
ile ilgili genel olarak bilinen yanlışlardan bahsedeceğim.
Genel
olarak araç kullanımında insanlar yakıt tasarrufu için yolun boş olduğu
durumlarda veya yokuş aşağı giderken vitesi boşa alırlar böylece yakıttan
tasarruf yaptıklarını zannederler. Aslında doğru, araç tabi ki viteste giderken
bulunduğu devir aralığında harcadığı yakıtı harcamaz boştayken. Ancak bunun da
riskleri vardır. Genelde insanlar vitesi boşa atınca aracın stop edebileceğini
ve direksiyonun kilitlenebileceğini düşünür ve hareket halinde oldukça
tehlikeli bir durumdur. Araç vites boştayken kolay kolay stop etmez fakat
ederse de anahtar kontakta olduğu için direksiyonun kilitlenmesi söz konusu
olmaz. Tabi anahtarsız çalışan bir araçta durum nasıl olur onu bilemem hiç öyle
bir tecrübem olmadı. Yalnız vitesi boşa atmanın şu riski vardır ki önemli bir
konu frenler şişebilir. Bu yüzden benim tavsiyem vitesteyken ayağı gazdan
çekmek. Yol bilgisayarı olan araçlarda deneyip görebilirsiniz ben denediğim
için söylüyorum aracı yokuş aşağı veya düz yolda boşa atınca minimum da olsa
bir yakıt harcaması oluyor fakat ayağı gazdan çektiğimiz zaman yol bilgisayarı
yakıt tüketimini sıfır gösteriyor. Yani bilinenin aksine boşa atmaktansa
vitesteyken ayağı gazdan çekmek yakıt tasarrufu açısından daha mantıklı bir
kullanış olur.
Gelelim
bir başka konu olan yüksek viteste düşük devir kullanınca daha az yakıt
tüketimi olacağı düşüncesine. Bu düşünce tamamen yanlıştır diyemeyiz tabi ama
turbo beslemeli araçların yapısı biraz daha farklı. Atmosferik motorlu
araçlarda yüksek viteste düşük devir kullanmak yakıt tasarrufu sağlar. Fakat
turbo beslemenin yapısı atmosferik motora göre farklılık gösterir. Atmosferik motorlar
yanma odasında atmosfer basıncındaki yani 1 bar olan havayı alır ve yanmayı
gerçekleştirir. Bu yüzden de yükseklere çıkıldığında atmosferik motorlarda güç
kaybı görülebilir. Turbo motorlar ise yanma odasına havayı minimum 1.5-2 barla
basar. (Marka ve modele göre bu durum farklılık gösterebilir.) Böylece yanma
odasındaki daha fazla oksijenden dolayı daha iyi bir patlama gerçekleşir ve
daha fazla güç alınır. Turbo motorlarda 2000 d/d’ye kadar basınç üretimine
başlama ve maksimum basınca tırmanma dönemidir ve bu tırmanma da maksimum yakıt
beslemesi gereken dönemdir. Bu yüzden 2000 d/d ‘nin altında araç kullanılması
basıncın hep üretilme ve tırmanma zorlamasının var olması nedeniyle yakıt
tasarrufu açısından olumsuz bir durumdur. Zaten bu yüzden de otomatik vites
kullanmak tercih edilebilir. Bundan dolayı manuel vitesli turbo beslemeli motora
sahip bir araç kullanırken yüksek viteste düşük devir kullanmak yerine aracı
olması gereken devirde ancak çok da zorlamadan kullanmak yakıt tasarrufu
açısından daha avantajlıdır. Benim tercihim ortalama 2300 d/d ile 3000 d/d
arasında kullanmak. Benim kullandığım araç dizel olduğu için bu devir
aralığında gittiğim zaman optimum yakıt tüketim değerlerinden pek sapma
olmuyor. Hatta bu şekilde kullanarak uzun yolda tek depoyla yaklaşık 1400 km yol gittim. (Aracım 2011 Model Renault Clio Grand Tour, Yakıt Deposu 55 Litre)
Yani
kısacası eğer aracınız turbo beslemeli bir motora sahipse vitesi boşa atmak
yerine vitesteyken ayağınızı gazdan çekin ve yüksek viteste düşük devir
kullanmak yerine 2000 d/d üstünde ortalama bir devir aralığında kullanın. Bu
sayede yakıt konusunda teknik özellik kılavuzunda yer alan değerlere yakın bir
değerde aracınızı kullandığınızı fark edeceksiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder