23 Nisan 2014 Çarşamba

Yakıt Tasarrufuyla İlgili Önemli Notlar




Bu yazımda turbo beslemeli araçlarda yakıt tasarrufu ile ilgili genel olarak bilinen yanlışlardan bahsedeceğim.
            
               Genel olarak araç kullanımında insanlar yakıt tasarrufu için yolun boş olduğu durumlarda veya yokuş aşağı giderken vitesi boşa alırlar böylece yakıttan tasarruf yaptıklarını zannederler. Aslında doğru, araç tabi ki viteste giderken bulunduğu devir aralığında harcadığı yakıtı harcamaz boştayken. Ancak bunun da riskleri vardır. Genelde insanlar vitesi boşa atınca aracın stop edebileceğini ve direksiyonun kilitlenebileceğini düşünür ve hareket halinde oldukça tehlikeli bir durumdur. Araç vites boştayken kolay kolay stop etmez fakat ederse de anahtar kontakta olduğu için direksiyonun kilitlenmesi söz konusu olmaz. Tabi anahtarsız çalışan bir araçta durum nasıl olur onu bilemem hiç öyle bir tecrübem olmadı. Yalnız vitesi boşa atmanın şu riski vardır ki önemli bir konu frenler şişebilir. Bu yüzden benim tavsiyem vitesteyken ayağı gazdan çekmek. Yol bilgisayarı olan araçlarda deneyip görebilirsiniz ben denediğim için söylüyorum aracı yokuş aşağı veya düz yolda boşa atınca minimum da olsa bir yakıt harcaması oluyor fakat ayağı gazdan çektiğimiz zaman yol bilgisayarı yakıt tüketimini sıfır gösteriyor. Yani bilinenin aksine boşa atmaktansa vitesteyken ayağı gazdan çekmek yakıt tasarrufu açısından daha mantıklı bir kullanış olur.

                Gelelim bir başka konu olan yüksek viteste düşük devir kullanınca daha az yakıt tüketimi olacağı düşüncesine. Bu düşünce tamamen yanlıştır diyemeyiz tabi ama turbo beslemeli araçların yapısı biraz daha farklı. Atmosferik motorlu araçlarda yüksek viteste düşük devir kullanmak yakıt tasarrufu sağlar. Fakat turbo beslemenin yapısı atmosferik motora göre farklılık gösterir. Atmosferik motorlar yanma odasında atmosfer basıncındaki yani 1 bar olan havayı alır ve yanmayı gerçekleştirir. Bu yüzden de yükseklere çıkıldığında atmosferik motorlarda güç kaybı görülebilir. Turbo motorlar ise yanma odasına havayı minimum 1.5-2 barla basar. (Marka ve modele göre bu durum farklılık gösterebilir.) Böylece yanma odasındaki daha fazla oksijenden dolayı daha iyi bir patlama gerçekleşir ve daha fazla güç alınır. Turbo motorlarda 2000 d/d’ye kadar basınç üretimine başlama ve maksimum basınca tırmanma dönemidir ve bu tırmanma da maksimum yakıt beslemesi gereken dönemdir. Bu yüzden 2000 d/d ‘nin altında araç kullanılması basıncın hep üretilme ve tırmanma zorlamasının var olması nedeniyle yakıt tasarrufu açısından olumsuz bir durumdur. Zaten bu yüzden de otomatik vites kullanmak tercih edilebilir. Bundan dolayı manuel vitesli turbo beslemeli motora sahip bir araç kullanırken yüksek viteste düşük devir kullanmak yerine aracı olması gereken devirde ancak çok da zorlamadan kullanmak yakıt tasarrufu açısından daha avantajlıdır. Benim tercihim ortalama 2300 d/d ile 3000 d/d arasında kullanmak. Benim kullandığım araç dizel olduğu için bu devir aralığında gittiğim zaman optimum yakıt tüketim değerlerinden pek sapma olmuyor. Hatta bu şekilde kullanarak uzun yolda tek depoyla yaklaşık 1400 km yol gittim. (Aracım 2011 Model Renault Clio Grand Tour, Yakıt Deposu 55 Litre)   

                Yani kısacası eğer aracınız turbo beslemeli bir motora sahipse vitesi boşa atmak yerine vitesteyken ayağınızı gazdan çekin ve yüksek viteste düşük devir kullanmak yerine 2000 d/d üstünde ortalama bir devir aralığında kullanın. Bu sayede yakıt konusunda teknik özellik kılavuzunda yer alan değerlere yakın bir değerde aracınızı kullandığınızı fark edeceksiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder